Vær bevidst om din æstetik. Visuel Identitet er måden hvorpå en virksomhed præsenterer sig på i den daglige visuelle kommunikation, ikke kun med omverdenen, men også internt. Den visuelle identitet er altså alle de visuelle elementer der indgår i virksomhedens brand. I en bredere forstand inkluderer den visuelle identitet også arkitektur, en specifik dress code mm.
Generelt er der dog tale om mere jordnære grafiske elementer. Grundelementet er logoet der understøttes af en række elementer der alle er designet ud fra et sæt specifikke guidelines. Disse guidelines, eller retningslinier om man vil, er samlet i en designmanual. Formålet med designmanualen er at sikre sig, at æstetikken altid understøtter virksomhedens brand.
En strømlinet og konsekvent Visuel Identitet er med andre ord et af de elementer i virksomhedens samlede brand der signalere seriøsitet og ambitioner, hvorimod en sjusket og inkonsekvent æstetik blot signalerer amatørisme og i værste fald kan skabe manglende tillid og skepsis til din virksomhed og brand. Hvem har eksempelvis tillid til en webshop med en sjusket æstetik?