#BRANDING 
 BETINGELSEN FOR  ET GODT BRAND ER, 
 AT BÅDE  FORBRUGERE OG MEDARBEJDERE 
 OPLEVER DET SOM BÅDE RELEVANT OG 
 MENINGSFULDT 

 BRANDING 

 VISUEL 
 IDENTITET 

Begrebet har sin oprindelse fra kvægfarmerene, der i sin tid brændemærkede deres kvæg så de kunne skelne dem fra hinanden. Betydningen har siden dengang ændret sig, men er egentlig grundlæggende stort set den samme. Branding anvendes til gennem en række virkemidler, alt fra æstetiske til værdimæssige, at udtrykke det unikke respektive særpræg for den enkelte virksomhed eller person.

 

Betingelsen for at udvikle et effektivt brand er, at både forbrugere og medarbejdere oplever brandet som både relevant og meningsfuldt og kan genkende sig selv i de værdier brandet repræsenterer. På den måde kan man gennem sit brand opbygge et stærkt image omkring sin virksomhed og derved vinde loyalitet blandt kunder og medarbejdere, hvilket selvsagt er en betydelig fordel når man driver virksomhed.

Dit brand er et løfte du skal leve op til.

 LOGO 

 

Din virksomheds identitet samlet i ét symbol og grundelementet i din identitet

 

 

 IDENTITET 

 

Visuelle elementer der tilsammen udgør den visuelle del af brandet

 

 BRANDING 

 

Den emotionelle opfattelse af din virksomheds image som helhed

 

 

 

 BRANDING OG VÆRDIER 

 

Producenterne bruger i dag enorme ressourcer på, at deres produkter skal kommunikere præcis de værdier deres brand repræsenterer. Målet er, at få forbrugerne til at identificere sig med disse værdier hvormed man skaber relation og tillid forbrugeren og virksomheden imellem.

Ikke mindst når det kommer til børn og unge kan man stille sig kritisk over for branding. Kritiske røster mener, at unge har væsentligt sværere ved at gennemskue den værdibaserede markedføring. Er det med andre ord rimeligt at bidrage til de unges identitetsopbygning hvis man alene har profit for øje?

 

 

 

  #IDENTITET 
 5 TIPS TIL BRANDING 

 

 

 .01   Kend din kunde 

Det er meningsløst at eksekvere sin marketing hovedløst og uden en overordnet strategi. Effekten vil i bedste fald være begrænset, i værste fald spild af ressourcer. Nøglen er først, at identificere en idéel kundebase og definere markedet via segmentering. Når kundegruppen er identificeret gælder det om at positionere sit brand i en stærkere position end konkurrenterne.

 

 .02   Kend dine konkurrenter 

At opbygge relation og tillid til dine kunder er naturligvis et vigtigt aspekt af at opbygge et succesfuldt brand. Det er dog et lige så vigtigt, men ofte overset aspekt, at forstå dynamikkerne og målene for de konkurrerende brands. Forståelsen for konkurrencen og de konkurrerende brands vil bidrage til en bevidsthedsgørelse i forhold til din egen positionering og kendskab til forskellene. På den måde bliver du mere bevidst om dine egne styrker og svagheder i forhold til dine konkurrenter, hvilket bidrager til opbyggelsen af et stærkere og mere markant brand.

 

 .03   Brand kompatibilitet 

Et indgående kendskab til kunden er afgørende, når du skal beslutte hvordan du skal bruge dine markedsføringsressourcer. Brand kompatibilitet, altså forholdet mellem hvordan dit brand diferencierer sig i forhold til andre brands og dine kunders holdninger og købsadfærd, er dog lige så vigtigt. Brand kompatibilitet hjælper dig altså med, at tale relevant til dine kunder, eller kort sagt, forstår du brand kompatibilitet, forstår du dine kunder.

 

 .04   Brand positionering 

Måden, hvorpå man kommunikere sit brands budskab er af afgørende betydning. Brand positionering er meget mere end bare at fortælle kunden om sit produkt eller service, men definerer din relation til din kunde. God positionering bygger på et fundament af grundig markedsresearch og omfattende planlægning.

 

 .05   Foren dit brand og forretningsprocesser 

Dit brand skal selvsagt repræsentere din forretning og omvendt. Det betyder, at et kvalitets brand ikke kan gøre det alene. Eller sagt på en anden måde, man kan ikke brande sig ud af hvad som helst, men skal kunne leve op til sit brand. Alt fra forretningsmetoder til kundernes holdninger skal repræsentere brandet. Og gør det. Egentlig er det ret banalt. Lover du 'god service', skal dine medarbejdere smile, lover du 'hurtig ekspedition' skal de arbejde hurtigt.

 

 

Telefon
23 43 88 69

Mail
kontakt@mobuan.dk